Hvis du ikke har eller har haft læsevanskeligheder, og du generelt har et godt overblik over ords lyde og opbygning, kan du forsøge dig med udvidet hjælp og feedback, hvor du giver en mere præcis og specifik hjælp eller feedback i forhold til problemordet.
Udvidet hjælp giver du, når barnet sidder og kæmper med et ord.
Vent kun i få sekunder for at se, om han klarer ordet selv, før du kommer med din hjælp.
Det kan f.eks. lyde sådan:
'Hvad siger de to første lyde tilsammen?'
'Prøv at tage den første stavelse' (hold evt. hånden over resten af ordet)
'H'et er stumt, så bare gå lige til 'v'' (f.eks. i 'hvad')
'Her lyder o'et som 'å'' (f.eks. i 'som')
'Den sidste lyd er et blødt d' (f.eks. i 'sød')
Udvidet feedback giver du ved ord, som barnet har læst forkert. Det kan f.eks. lyde sådan:
Hvis barnet læser ’mad’ for ’med’: ’Der er lige noget med vokalen’.
Du kan også sige: ’Det skal være en e-lyd.’
Hvis barnet læser ’pi’ for ’pip’: ’Der er også en lyd efter i’.
Du kan også sige: ’Der er også en p-lyd til sidst’.
Hvis barnet læser ’liv’ for ’live’: ’Der er to stavelser’.
Du kan også sige: ’Læg mærke til at det slutter på ’e’.
Både ved hjælp og feedback henleder du barnets opmærksomhed på, hvad han skal gøre for at få ordet rigtigt. Du siger ikke ordet for ham, eller kun hvis du ser, at det slet ikke vil lykkes for ham at læse det.
Husk: Altid blidt. Altid anerkendende.