Liselotte Kulpa
Jeg
har siden 1993 brændt for at udrede læse-skrivevanskeligheder og undervise
mennesker med læse-stavevanskeligheder, først og fremmest ordblinde, på en måde,
så de udvikler deres læsning og skrivning så meget som overhovedet muligt,
bliver fortrolige med og glade for it-hjælpemidler og ikke mindst får mod på at
"bide livet i låret", sagt med Benny Andersens herlige udtryk.
Jeg
er universitetsuddannet tale-læsepædagog med bifag i dansk som
fremmed-andetsprog. Under uddannelsen arbejdede jeg som studentermedarbejder på
Danmarks Pædagogiske Institut, og efter endt uddannelse arbejdede jeg videre som
forskningsassistent i to år. I 1993 blev jeg ansat på Kommunikationscentret i
Hillerød, hvor jeg arbejdede med at teste og undervise unge og voksne ordblinde
indtil januar 2007. Gennem alle årene var jeg den, der havde ansvaret for de
tosprogede med læse-skrivevanskeligheder samt tosprogede med særlige
udtalevanskeligheder.
Jeg har i 2006 taget en videreuddannelse i
konstruktivistisk vejledning.
Jeg har holdt kurser i fonetik, i hvad
ordblindhed er, i læseteorier, i læse- og skrivestøttende it-hjælpemidler, i
tosprogede med læse-skrivevanskeligheder og i at skrive letlæste romaner for
voksne.
Jeg har i 2005 bidraget til antologien "Voksne ordblinde",
redigeret af Dansk Videnscenter for Ordblindhed. Jeg har også bidraget til
Undervisningsministeriets vejledning i undervisning af ordblinde.
Jeg har
i juni 2007 holdt oplæg på Undervisningsministeriets konference om undervisning
af ordblinde tosprogede. I august 2009 var jeg på konferencen "Ord09"
paneldeltager i en workshop med emnet "vejledning af forældre".
Jeg har skrevet romaner for unge og voksne med læsevanskeligheder. Og jeg har
redigeret mere end 30 bøger i LæseLyst-serien, som også er letlæste romaner. Bøgerne 'Det skulle være en helt almindelig ferie' og 'Kæledyrsfotografen' er mine egne i LæseLyst-serien.
Via Nyt Mod kan mine øvrige bøger stadig købes (se velkomstsiden - Forlaget Filippa). Her kan også læseundervisningsmaterialet "Navne & Adresser" bestilles.
I 2021 gennemførte jeg med støtte fra Agnete Brændstrups Fond et projekt, hvor en metode til støttende læsning blev udviklet ('Kom, vi skiftes'). Metoden er beskrevet på hjemmesiden og kan benyttes kvit og frit.