Det ’at rette’ har en negativ klang for mange. Det føles måske som at være skrap over for sit barn, eller som at sige, at hun ikke gør det godt nok. At hun ’laver fejl’. Barnet kan også godt reagere negativt på at blive rettet, men det vil ske i langt mindre grad, hvis du som forælder sørger for at forholde dig accepterende og anerkendende, når I læser sammen - som beskrevet tidligere.
Vi kan jo også kalde det ’at give feedback’ i stedet for ’at rette’. Du giver dit barn feedback på det, hun er i gang med at læse. På den måde hjælper du dit barn, så hun får læst det, der står. Det er vigtigt i forhold til læseforståelsen, og også i forhold til hendes opfattelse af, hvad læsning går ud på. Det går jo ud på at læse ordene og samtidig forstå indholdet. Det går ikke ud på at gætte sig frem.
Et barn med læsevanskeligheder kan slet ikke undvære at blive ledt ind på rette spor. Det er det, rettelser/feedback skal gøre. Det skal være en venlig hjælp.